O navă de tip petrolier denumita TULU, număr unic de identificare IMO 9313462, navigând sub pavilion Barbados, a stat în zona economică exclusivă a României aproape un an, din 2024, până în 2025. În această perioadă a participat la mai multe transferuri de la navă la navă (ship-to-ship transfers), posibil descărcând sau încărcând petrol rusesc.
Versiunea în engleză, aici. English version, here.
Conform datelor publice (portalul Equasis), nava TULU este deținută de o companie indiană, Tommy Maritime Inc (din 10 ianuarie 2025). Anterior, nava a fost deținută de compania turcă Mars Maritime Trading. Nava a fost construită în februarie 2007 și are un tonaj de 30.068 de tone. Anterior, nava purta numele Tommy. Nava nu se află pe nicio listă de sancțiuni.
Conform platformei MarineTraffic, TULU a stat la ancoră la aproximativ 24 de kilometri de țărm, la travers de Tuzla, în perioada 24 iulie 2024 – 12 iunie 2025. Conform aceleiași surse, în această perioadă, a efectuat cel puțin 67 de transferuri către alte nave (STS). Am detaliat lista acestor nave mai jos. Platforma Global Fishing Watch confirmă prezența navei în zona respectivă (fig.1). Aceeași sursă confirmă multiple vizite în portul rusesc Novorossiisk. Există posibilitatea ca TULU să fi acționat ca navă-mamă, adică să fi preluat petrol rusesc din Novorossiisk care a fost transferat către o parte din navele menționate în lista de mai jos.

Fig. 1
Un astfel de caz suspect de ship-to-ship transfer a avut loc în data de 3 mai 2025. Atunci TULU s-a aflat în proximitatea a altor doua nave (un dublu ship-to-ship transfer), la distanță de 1 metru sau mai puțin, lucru confirmat de imagini din satelit (fig. 2). Cele două nave sunt PM BACTON (IMO 9264283) și SOFOS (IMO 9278064). Conform portalului centralizator de sancțiuni War and Sanctions, PM BACTON a făcut numeroase vizite în portul Novorossiisk, unde a încărcat petrol. În portul Novorossiisk, în terminalul Sheskaris unde a andocat PM Bacton, se află punctul final al conductelor petroliere ale companiei Chernomortransneft JSC (aflată sub sancțiuni americane), o subsidiară a Transneft PJSC.

Fig. 2
SOFOS se află într-o situație similară. Are multiple vizite în portul Novorossiisk, unde a încărcat produse petroliere. Până în august 2024 a fost sub managementul tehnic realizat de o companie din Republica Moldova (FLC Shipmanagement SRL). Ulterior, managementul tehnic a fost transferat către o companie azeră, Voyage Guard Shipmanagement LLC. SOFOS se află sub sancțiuni impuse de Marea Britanie și Canada. După dubla operațiune STS descrisă mai sus, SOFOS s-a deplasat spre sudul Ciprului unde a început să emită semnale AIS (Automatic Identification System – Sistemul de Identificare Automată, un sistem bazat pe frecvențe VHF care indică locația navei) false. Conform acestor semnale, la 6 iunie 2025, la ora 09:27 UTC, coordonatele erau 33.99° N / 33.88° E, însă imaginile satelitare disponibile arată că în această poziție nu se afla nicio navă (fig. 3). La nici două zile distanță, pe 8 iunie 2025, o navă cu aspect asemănător, dar fără semnal AIS activ, apare în imaginile din satelit în portul Baniyas, Siria, în timp ce desfășura operațiuni de descărcare (fig. 4). Mai mult, Siria s-a aflat sub sancțiuni privind importul de petrol pana la 30 iunie 2025.

Fig. 3

Fig. 4
Prezența îndelungată a unor astfel de nave în zona economică exclusivă a României, uneori chiar la limita apelor teritoriale românești, reprezintă un risc de securitate major, nu foarte diferit de incursiunile efectuate de drone rusești în spațiul nostru aerian. Avem deja trei exemple (Danemarca, Germania și Franța) în care există suspiciuni puternice că drone rusești au fost lansate de pe platforme maritime, inclusiv petroliere care fac parte din flota din umbră sau care au legături cu Rusia. În acest context, se pune întrebarea dacă România este capabilă să detecteze și să neutralizeze potențiale amenințări de natură maritimă, mai ales în contextul în care Marea Neagră, prin perimetrul Neptun, ar urma să devină în următorii ani principala resursă energetică a țării.
Isaac Levi, Europe-Russia Policy & Energy Analysis Team Lead la Centre for Research on Energy and Clean Air (CREA), pentru 45north:
“Este imperativ ca țările care aplică sancțiuni să abordeze problema flotei rusești „din umbră”, care transportă o treime din valoarea totală a exporturilor de combustibili fosili din Rusia. Aceste petroliere „din umbră” furnizează banii de care Putin are nevoie pentru a-și finanța războiul de agresiune din Ucraina, provocând vărsare de sânge în fiecare zi, în timp ce prezintă riscuri grave de mediu pentru apele de coastă. Petrolierele din flota din umbră au transportat petrol rusesc în valoare de peste 211 miliarde de euro de la începutul invaziei la scară largă. Peste cinci petroliere „din umbră” au fost identificate ca deversând petrol în largul coastei Europei fără a plăti costul curățării. Aceste nave-pirat rusești au tăiat cabluri maritime subacvatice vitale și au lansat drone rusești, reprezentând amenințări majore la adresa mediului și a securității. UE trebuie să rețină aceste petroliere care încalcă dreptul maritim – inclusiv cele care arborează steaguri false.“
Lista de nave cu care TULU a efectuat STS în zona economică exclusivă a României în perioada octombrie 2024 – iunie 2025 (IMO; proprietar; țara unde e adresa proprietarului):
- OCEAN THALIA: 9278052; Ocean Thalia Shipping Pte Ltd Singapore
- SREDINA: 9236975; Continental Maritime Ltd UAE;
- PM BRADLEY: 9264271; Pulsar Investments Co LLC UAE
- KATRAN: 9260275; Omni Torrent Ltd Seychelles; Sancțiuni: UE, Elveția, UK
- SHAMROCK JUPITER: 9416082; International Gas Products Shipping JSC Vietnam
- PM BACTON: 9264283; Pulsar Investments Co LLC UAE;
- SOFOS: 9278064; New Dawn Marine Corp Seychelles; Sancțiuni: UK, Canada
- BRONCO: 8808525; Thandor Shipping Ltd Turcia; Sancțiuni: UK
- GOLDEN SAPLING: 9185841; Golden Sapling Shipping Ltd, Hong Kong
- AYAT: 9310680; Gulf Emerald Shipping Lines Inc UAE
- XT DOLPHIN: 9672478; Xingtong Shipping (Hainan) Co Ltd China
- CHEM HELEN: 9340116; Robin Enterprises SA Grecia
- VICTORY ARI: 9290919; Global Shipping Group (FZE) UAE; Sancțiuni: SUA
- XT PROSPERITY: 9989560; Xingtong Shipping (Hainan) Co Ltd China
- VELES: n/a
- NARI STRENGTH: 9323352; Pinnacle Link Ltd UAE
- GARUDA: 9272931; Feng Yu Maritime Ltd India
- MESTRAL: 9391402; Mestral Shipping Ltd Cipru
Romania’s exclusive economic zone, the playground for the Russian shadow fleet
An oil tanker named TULU, unique identification number IMO 9313462, sailing under the flag of Barbados, stayed in Romanian exclusive economic zone for almost a year, from 2024 to 2025. During this period, it participated in several ship-to-ship transfers, possibly unloading or loading Russian oil.
According to public data (Equasis portal), the vessel TULU is owned by an Indian company, Tommy Maritime Inc (since January 10, 2025). Previously, the vessel was owned by the Turkish company Mars Maritime Trading. The vessel was built in February 2007 and has a tonnage of 30,068 tons. Previously, the vessel was named Tommy. The vessel is not on any sanctions lists.
According to the MarineTraffic platform, TULU was anchored approximately 24 kilometers offshore, across from Tuzla, between July 24, 2024 and June 12, 2025. According to the same source, during this period, it made at least 67 transfers to other vessels (STS). We have detailed the list of these vessels above. The Global Fishing Watch platform confirms the presence of the vessel in the respective area (fig.1). The same source confirms multiple visits to the Russian port of Novorossiisk. There is a possibility that TULU acted as a mother ship, that is, it took over Russian oil from Novorossiisk which was transferred to some of the vessels mentioned in the list above.
One such suspected case of ship-to-ship transfer occurred on May 3, 2025. At that time, TULU was in the proximity of two other ships (a double ship-to-ship transfer), at a distance of 1 meter or less, which was confirmed by satellite images (fig. 2). The two ships are PM BACTON (IMO 9264283) and SOFOS (IMO 9278064). According to the sanctions portal War and Sanctions, PM BACTON made numerous visits to the port of Novorossiisk, where it loaded oil. In the port of Novorossiisk, in the Sheskaris terminal where PM Bacton docked, there is the end point of the oil pipelines of the company Chernomortransneft JSC (under US sanctions), a subsidiary of Transneft PJSC.
SOFOS is in a similar situation. It has made multiple visits to the port of Novorossiisk, where it loaded petroleum products. Until August 2024, it was under the technical management of a company from the Republic of Moldova (FLC Shipmanagement SRL). Later, technical management was transferred to an Azerbaijani company, Voyage Guard Shipmanagement LLC. SOFOS is under sanctions imposed by the United Kingdom and Canada. After the double STS operation described above, SOFOS moved to the south of Cyprus where it began to emit false AIS (Automatic Identification System – a system based on VHF frequencies that indicates the location of the ship) signals. According to these signals, on June 6, 2025, at 09:27 UTC, the coordinates were 33.99° N / 33.88° E, but available satellite images show that there was no ship in this position (fig. 3). Less than two days later, on June 8, 2025, a similar-looking ship, but without an active AIS signal, appears in satellite images in the port of Baniyas, Syria, while carrying out unloading operations (fig. 4).
The prolonged presence of such ships in Romania’s exclusive economic zone, sometimes even at the edge of Romanian territorial waters, represents a major security risk, not very different from the incursions made by Russian drones into our airspace. We already have three examples (Denmark, Germany and France) in which there are strong suspicions that Russian drones have been launched from maritime platforms, including oil tankers that are part of the shadow fleet or that have ties to Russia. In this context, the question arises whether Romania is capable of detecting and neutralizing potential maritime threats, especially in the context in which the Black Sea, through the Neptun perimeter, is expected to become the country’s main energy resource in the coming years.
Isaac Levi, Europe-Russia Policy & Energy Analysis Team Lead at Centre for Research on Energy and Clean Air (CREA), for 45north:
“It is imperative that sanctioning countries tackle the Russian “shadow” fleet, which transports one-third of all Russian fossil fuel export value. These “shadow” tankers provide the cash Putin needs to finance his war of aggression in Ukraine, causing bloodshed every day while also posing serious environmental risks to coastal waters. Shadow tankers have transported over 211 billion euros worth of Russian oil since the start of their full scale invasion. More than five “shadow” tankers have been identified as spilling oil off Europe’s coastline without paying for the cost of cleanup. These Russian pirate ships have cut vital underwater sea cables and launched Russian drones, posing major environmental and security threats. The EU must detain these tankers that violate maritime law — including those flying false flags.”