Alegerile parlamentare din Venezuela : sub umbrela e-democrației

0
9295
Echipa de observatori la alegerile parlamentare din venezuela: Răzvan Pantelimon, Cerasela Georgiana Nițu, Florin Platon, George Bănulescu și Dan Gliguța. Sursa: https://www.facebook.com/photo?fbid=3772609736122617&set=a.516981655018791

Venezuela, unul dintre statele cel mai des folosite ca studiu de caz pentru politica latino-americană, a avut alegeri parlamentare simultan cu România. De această dată, contextul din Venezuela este mult mai semnificativ în politica regională și internațională, din mai multe motive:

  • Relațiile tensionate dintre putere și opoziție: moștenirea politică a fostului președinte Hugo Chavez este una controversată, iar partidele nu au ajuns nici acum la un compromis; există partide tradiționale și partide populiste care se confruntă pentru a beneficia de avantajele puterii
  • Votul electronic elimină în cea mai mare parte suspiciunile de fraudă și mută dezbaterile politice pe alte subiecte
  • Pandemia de Covid-19 influențează, într-o anumită măsură, dar nesemnificativă, prezența la vot și rezultatul alegerilor.

Toate aceste teme au fost abordate într-un interviu prin corespondență, cu lector dr. Răzvan Victor Pantelimon, specializat în politica latino-americană, cadru didactic la Facultatea de Istorie și Științe Politice din cadrul Universității „Ovidius” din Constanța.

Cele patru întrebări adresate au vizat: natura regimului politic din Venezuela, descrierea familiilor de partide, influența pandemiei Covid-19 asupra campaniei electorale și a procesului de votare, și sistemul de vot electronic ce întărește perspectivele avansului către e-democrație în această țară.

La prima întrebare, răspunsul dr. Pantelimon a fost acela „că putem vorbi de o democrație cu probleme. Încă nu e o democrație consolidată, pentru că mai sunt probleme care țin de funcționarea instituțiilor, de relațiile dintre instituții, de modul în care acestea înțeleg să colaboreze sau nu. De asemenea, și din punctul de vedere al partidelor politice, al modului în care clasa politică se comportă. Aș spune că este o democrație, însă cu unele probleme”.

În ceea ce privește a doua întrebare, în Venezuela „avem două mari grupuri, să spunem, grupul care reprezintă puterea guvernamentală și cea prezidențială, care sunt asociate în Gran Polo Patriótico (Marele Pol Patriotic) în care partidul dominant este Partidul Socialist Unit din Venezuela – partidul fostului președinte Hugo Chávez și al actualului președinte Maduro. Deci avem un astfel de grup de partide care au depus candidaturi pe partea favorabilă guvernului și avem, de asemenea, partidele de opoziție, doar că aici este o problemă, pentru că o parte dintre partide, câteva dintre ele au ales să boicoteze alegerile, și atunci pe partea dreaptă a eșichierului politic nu avem toate partidele tradiționale. Avem, de exemplu, partidul Acción Democrática, care a ales să boicoteze alegerile și să refuze să participe. Dar sunt inclusiv din partidele tradiționale o parte din membrii care candidează. Deci avem două mari grupări, am putea spune o stângă favorabilă guvernului și partidele de dreapta, aflate în opoziție în ceea ce privește guvernul, dar care încă mai au majoritatea în Adunarea Națională, deci în Parlament”.

Asupra influenței pandemiei de Covid-19 asupra campaniei electorale și a votului, dr. Răzvan Pantelimon a accentuat faptul că s-a urmărit minimalizarea acestor inconveniente: „este vorba, normal, de teama cetățenilor, dar sunt o serie de măsuri care par exagerate legate de vot și de accesul la secțiile de votare, care să asigure că nu vor fi probleme. Modul în care este organizat procesul electoral reduce aproape la maxim contactul direct între persoane, de asemenea este utilizat în permanență dezinfectantul, toată lumea cu măști, ca atare putem spune că în procesul electoral nu vor fi probleme. Poate că au fost probleme în ceea ce privește campania electorală, pentru că nu s-au putut face acele adunări foarte mari, cu care erau obișnuite partidele”.

Însă cel mai important aspect discutat a fost utilizarea sistemului de vot electronic, împreună cu avantajele aduse de acesta asupra perspectivelor de democratizare ale Venezuelei. Securizarea procesului electoral și împiedicarea tentativelor de fraudă au fost obiectivele majore urmărite de organizatorii alegerilor parlamentare.

Experiența îndelungată în utilizare sistemului de vot electronic este deosebit de utilă, mai ales în contextul pandemiei de Covid-19. Începând din 1998, conform relatării dr. Răzvan Pantelimon, guvernul venezuelean a schimbat mai multe tipuri de sisteme electronice, iar cel utilizat la alegerile din 6 decembrie 2020 are cel mai ridicat nivel de securitate.

Descrierea sistemului de vot electronic realizată de dr. Răzvan Pantelimon:

„Este un sistem extrem de bine pus la punct, un sistem care asigură că acei candidați aleși sunt într-adevăr aleși de către cetățeni, sunt diverse modalități de verificare. Votanții sunt verificați după actul de identitate, apoi pe baza amprentei papilare, care se realizează prin intermediul acestei mașini, ulterior se merge la un ecran la care se poate vota prin touch. Există și o parte interesantă, aceea de a schimba votul, de exemplu poți să votezi candidați de la două partide diferite, atât prin sistemul de listă cât și prin cel uninominal. Mașina va indica votul pentru două partide diferite. După ce se votează, iese acea chitanță a votului, pe care sunt trecuți candidații votați, tu verifici dacă într-adevăr acea hârtiuță reflectă ceea ce ai votat, apoi o introduci în urnă. Imediat după ce se termină votul, încep să se numere acele hârtiuțe, tocmai pentru a se vedea concordanța între ce a ieșit din mașina electronică și care este realitatea fizică. Buletinul de vot nu este atins de către membrii comisiei, există o serie de măsuri de siguranță. De altfel, după cum am văzut după ce am participat la instalarea unei secții de votare, este fiecare mașină într-o sală, spre deosebire de cazul românesc de exemplu, în care sunt 4 sau 5 cabine de vot într-o singură sală, aranjate una lângă alta și în care votanții intră; în cazul pe care l-am văzut, fiecare mașină era instalată într-o cameră separată. Se dezinfectează în permanență.

Ceea ce mi se pare extrem de interesant este că, în momentul depunerii candidaturilor, trebuie respectată o paritate bărbați-femei, egalitatea de gen, deci o organizație nu poate să depună numai liste de bărbați. Trebuie obligatoriu respectată această paritate, deci dacă ai un candidat bărbat, automat pe listă va urma o femeie, tocmai pentru a se asigura că sunt reprezentanți atât  bărbați cât și femei în Adunarea Națională a Republicii Bolivariene Venezuela. Am crezut că se face așa ceva în momentul alegerilor, însă se face la depunerea candidaturilor, când sistemul a respins automat listele care conțineau doar nume de bărbați.

Alegătorul se poate răzgândi la momentul final, când se solicită tipărirea buletinului. El poate să aleagă un singur partid în ambele sisteme, de listă și uninominal, sau încrucișat. Își poate schimba opțiunea până la imprimarea buletinului pentru introducerea lui în urnă.

În ce privește capacitatea unei secții de votare, ceea ce am văzut este o medie de 750-800 de persoane cu drept de vot. De fapt, o circumscripție de votare cuprinde cam 3500-4000 de persoane, dar la o secție de vot sunt arondate cam 750-800 de persoane.

Siguranța secțiilor de vot este asigurată de forțele armate, vorbim de persoane puternic înarmate care asigură protecția permanentă și paza. Deci vorbim de structurile militare care asigură această pază”.

Comparația sistemului electoral din Venezuela cu cazul românesc și Europa

Potrivit dr. Răzvan Pantelimon, în Venezuela sunt patru tipuri de candidaturi: candidaturi depuse de organizații cu scopuri politice, partidele – care nu necesită semnături deoarece se consideră că au o anumită legitimitate; sunt apoi grupuri de alegătoare sau alegători care se pot constitui într-un asemenea scop, se înregistrează în Registrul Electoral, le-am putea spune ONG, dar care rămân funcționale doar de la depunerea candidaturii până la rămânerea definitivă a rezultatului alegerilor; a treia categorie sunt candidații independenți, care, pentru a-și depune candidatura, au nevoie de sprijinul a 5% din numărul persoanelor cu drept de vot din circumscripția în care își depun candidatura; cea de-a patra categorie este cea a grupurilor indigene, în Venezuela există comunități tradiționale indigene care au un statut special, deoarece aleg trei deputați pe locuri rezervate.

În cazul Venezuelei este un sistem de vot mixt, care presupune alegerea prin două modalități a candidaților. O parte dintre ei, este vorba de 48%, 133 de locuri, sunt aleși pe liste de partid prin vot proporțional, și 144 de candidaturi nominale – 52%. Există și alte situații în teoria electorală. Listele în cazul Venezuelei, ca și în cazul României, sunt liste închise pentru că există o ordine a candidaților și, în funcție de numărul de voturi, se stabilesc candidații câștigători. Există și liste deschise, când alegătorii pot stabili o ordine a candidaților preferați în interiorul listei de partid, deci nu există o listă în care clasamentul este deja stabilit. Fiecare alegător poate pune candidatul X pe locul întâi, apoi continuă cu locul 2 etc., până epuizează lista. Este o modalitate care dă o mai mare libertate alegătorilor în sensul că aleg candidații din interiorul listei, pentru că nu sunt partidele cele care stabilesc ordinea candidaților câștigători și distribuie ordinea în interiorul listei. Votul pe liste deschise presupune însă un grad mult mai mare de informație și cultură politică din partea cetățenilor.

Sunt și alte state în care este implementat acest sistem de vot electronic. Estonia este o țară în care se poate vota de oriunde, dar acolo sunt niște condiții speciale, este vorba de o țară cu populație mult mai scăzută. Sistemul din Venezuela a fost aplicat din 1998, iar începând de atunci, la diversele cicluri electorale au îmbunătățit aparatele.

Ceea ce vedem aici este ultimul tip de mașină. Persoana care votează apasă pe pătrățelul cu logo-ul partidului și apar două opțiuni pe ecran. Este o primă opțiune în care poate să aleagă acel partid care apare atât pe lista nominală cât și pe cea proporțională, deci în partea dreaptă apar doar candidații acelui partid, sau există cealaltă posibilitate în care pot să aleagă partide diferite pentru fiecare tip de listă.

Concluzii

Concluzia primordială care se poate desprinde din analiza alegerilor parlamentare din Venezuela este că expansiunea e-democrației aduce perspective optimiste, pozitive în consolidarea relației dintre alegători și aleși, în reprezentativitatea organismului legislativ, dar mai ales facilitează procesul electoral și asigură accesul facil la vot pentru cei mai multe dintre persoanele care doresc să facă acest lucru. Democrația electronică a depășit deja etapa de concept în formare și este în faza de dezvoltare, de extindere la nivel global.

DISTRIBUIȚI